вівторок21 січня 2025
swoboda.in.ua

A-10 штурмовики мали шанс на нове життя у 2014 році, але ця ідея виявилася "мертвою" з самого початку.

Незважаючи на пропозицію модифікувати списані штурмовики A-10 для гасіння пожеж, переконливих доводів на користь цього рішення так і не було представлено.
Штурмовики A-10 могли бы обрести новую жизнь в 2014 году, но эта идея была "мертвой" с самого начала.

Минулого року Повітряні сили США списали майже сорок штурмовиків A-10, що фактично означає прискорення процесу їх відправки "на кладовище" більш ніж у два рази, оскільки у 2023 році було списано всього 17 літаків. Весь парк A-10 планується відправити на пенсію не пізніше 2030 року.

Процес списання легендарних A-10 має тривалу історію, адже Конгрес США, незважаючи на бажання Повітряних сил попрощатися з цими літаками, протягом тривалого часу заважав цьому. Для розуміння, питання про зняття з озброєння A-10 обговорювалося ще в бюджеті на 2015 рік, тобто 10 років тому.

Водночас, восени 2014 року, на фоні планів Повітряних сил США списувати свої A-10, організація, що називає себе USA Firefighting Air Corps [USAFAC], запропонувала рішення продати "надлишкові" літаки державним пожежним службам, які могли б переобладнати їх для боротьби з пожежами. Цю історію можна знайти в архівах Fire Aviation.

Засновник організації Кріс Олсон стверджував, що A-10 мають декілька переваг у ролі протипожежного літака, таких як маневреність, швидкість та безпека пілотів, здатність виконувати польоти на низькій висоті та вночі, "бачити" крізь дим і навіть можливість "перезаряджатися" в повітрі.

Незважаючи на такий ентузіазм в USAFAC, ідея не отримала позитивних відгуків - зокрема, критикували той факт, що організація у своїх планах щодо A-10 використовувала напрацювання компаній, які або зовсім не мали досвіду гасіння пожеж з повітря, або ж мали його недостатньо. В результаті, їм не вдалося надати реальних аргументів, чим саме A-10 можуть "змінити правила гри".